lördag 24 januari 2009

Lång väntan

Ibland går det inte som man tänkt. Jag hade t ex inte tänkt att bli förkyld. Men den kom inte heller som en överaskning. Jag har varit i Stockholm och hälsat på Max, Simon och Helena. Tyvärr fick jag inte kameran med mig. Vi var och tittade på ställen där deras bröllop kanske kommer att stå. Blev bjuden på mat alldeles vid vattnet, bara ett stenkast från deras lägenhet. Alldeles lagom promenadavstånd för Simon. Han uppförde sig som en prins. Ratade hamburgaren men åt sig ordentigt mätt på pommes. Simon har mognat så fort de senaste månaderna sedan jag var där senast. Både i Stockholm och senare i Eskilstuna på besök hos Kjerstin passade jag på att duscha.

För så här ser det ut hemma i vår enda dusch. Klinkersen hade lyft från golvet och fukt krupit in mellan betonggolvet och flytspacklet. Valken som ser ut som en båge på bilden är golvvärmen, just där hade det inte släppt. Kaklet på väggarna bara rasade ner när jag petade (lite hårt) på dem. Men här går det ju inte att duscha, att det ligger så här öppet är ju för att det skall torka ordentligt.

Igår tyckte nog Sota att det var dags för mig att tvätta fötterna.


Hon slickade så noggrannt ända in mellan tårna att fotbadet efteråt nästan var onödigt. Tur att man har en hund som säger ifrån när det stinker. Skönt också att hon gör det på ett så fint sätt. Jag blir inte stött eller generad, vilket jag hade blivit om någon annan sagt ifrån. -Nu Linda är det väl ändå dags för dig att tvätta fötterna!

Doris och Sota är mycket trogna hundar, för det heter väl så när det gäller hundar. Vuxna kallar man ibland efterhängsna eller osjälvständiga. Barn kanske är omogna och mammiga. Inom psykiatrin används ibland uttrycket klistriga eller frimärke.

Här står både Sota och Doris och väntar på att jag skall bli klar på toan! Ibland kan jag känna mig lika jäktad av dem som av mina barn när de var små.

Snart skall jag ner i källaren igen, det är jobbigt att göra sig ren utan bad eller dusch. Men denna gång blir det nog ett badkar. Det är lite för lågt i tak för att få plats med en dusch.

7 kommentarer:

Unknown sa...

Badkar med en duschslang blir väl perfekt! Fixa ett snyggt kar, inte ett sånt där fult 80-tals kar som skramlar och där man döljer smutsen istället för att göra det lätt att göra rent under...

Anonym sa...

Ett sådant här blir det nog, med svart utsida.
http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.sigro.se/es_shop/prodimages/91/svedberg_badkar_1204.jpg&imgrefurl=http://www.sigro.se/es_shop/produkter/badkar/svedbergs.html&usg=__kV6m20AihZCdYuKAXVWqg4g6U_g=&h=228&w=247&sz=15&hl=sv&start=7&um=1&tbnid=FBqnsqfaJHgxCM:&tbnh=102&tbnw=110&prev=/images%3Fq%3Dsvedbergs%2Bbadkar%26um%3D1%26hl%3Dsv%26rlz%3D1T4DASE_svSE310SE260%26sa%3DG

Linda sa...

http://www.hemvaruhuset.se/svedbergs-emaljbadkar-p-5.html

Detta är nog en bättre länk. Den svartvita varianten och ett skapligt pris. Nu skall jag ut på blocket och kolla blandare.

Anonym sa...

Jag gillar runda badkar bättre. Men alla kan ju inte ha lika god smak som jag... :)

Linda sa...

Allt handlar om helheten. Har dock förstått dina preferenser.

Anonym sa...

Stackars Mammsen! Jag kan förstå att det känns jobbigt utan fungerande badrum... När tror ni att det nya är på plats? Kram Haidi

Anonym sa...

Hur lång tid räknar ni med att torktiden är? Kan ni sätta dit ett badkar under den tiden så ni får tvättat er? Det låter jättejobbigt. Jag har ju själv haft vattenskada så lite har jag ju upplevt. Jag kollade länken och det sv/v tycker jag är ursnyggt. Sotas päls är nästan ton-i-ton.